Nieuwe Peugeot 408

Onverwacht in alle opzichten,  een dynamische, innovatieve fastback. Met de nieuwe 408 toont PEUGEOT de creativiteit van haar teams door een nieuw fastback silhouet aan te bieden aan de top van het C-segment: de PEUGEOT 408 is de eerste in zijn soort, zowel in de geschiedenis van het Merk als op de huidige automarkt. Hij is onverwacht omdat hij anders is. Deze PEUGEOT van het nieuwe tijdperk heeft een  katachtige houding en unieke verschijning, evenals een uitmuntendheid van de techniek gericht op efficiëntie en intelligente elektrificatie, evenals emoties die worden geleverd door geavanceerde technologieën gewijd aan rijplezier en instinctief gebruik.

ALLURE. De PEUGEOT 408 valt in de eerste plaats op door zijn dynamische fastback silhouet en zijn onmiskenbare stijl, maar ook door het feit dat hij zijn eigen stijl doorbreekt. De katachtige houding is typerend voor de modellen van het merk. De lijnen zijn scherp, de grille is in dezelfde kleur als het koetswerk om perfect op te gaan in de voorkant en toont het nieuwe PEUGEOT embleem, met de kop van een leeuw. De omgekeerde uitsnede van de achterbumper is verrassend en geeft het profiel een krachtige uitstraling. De 408 staat stevig op grote wielen met een diameter van 720 mm, en de iconische 20-inchwielen hebben een ontwrichtend geometrisch design. Aan de voorzijde past de waaiervormige lichtsignatuur perfect bij de 408 in de PEUGEOT-familie, net als de LED-verlichting met drie klauwen aan de achterzijde.

 

Met een lengte van 4,69 m, gebaseerd op een lange wielbasis van 2,79 m, heeft de nieuwe PEUGEOT 408 een opmerkelijk ruime tweede rij, met 188 mm knieruimte. Ook de bagageruimte is royaal bemeten, met een volume van 536 liter, dat kan worden vergroot tot 1.611 liter als de rugleuningen van de achterbank worden neergeklapt. Hij is 1,48 m hoog en heeft een slank en gestroomlijnd silhouet. Dit verbetert de aerodynamische efficiëntie, met een kleiner frontaal oppervlak.

 

EMOTION. Voor zijn bestuurder en passagiers biedt de PEUGEOT 408 de nieuwste generatie van de PEUGEOT i-Cockpit®, herkenbaar aan het compacte stuurwiel dat in het teken staat van rijplezier en gecontroleerde wendbaarheid.

 

De nadruk ligt op de kwaliteit van de binnenruimte en op connectiviteit met de nieuwste technologieën om de rij- en reiservaring intuïtiever te maken.

 

EXCELLENCE. De rijhulpsystemen, aangedreven door 6 camera's en 9 radars, zorgen voor gemoedsrust en veiligheid. Deze omvatten:
 

  • Adaptieve cruise control met stop en go functie,
  • Nachtzicht, dat waarschuwt voor dieren, voetgangers of fietsers op de rijstrook voordat ze in het grootlicht verschijnen,
  • Dodehoekbewaking op grote afstand (75 meter),
  • Rear Traffic Alert, dat waarschuwt voor een potentieel gevaar bij het achteruitrijden.

 

Het motorenpalet van de PEUGEOT 408 omvat twee oplaadbare hybride versies met 180 en 225 pk en een benzineversie met 130 pk. Alle drie zijn ze gekoppeld aan een EAT8-automaat met 8 versnellingen. Een volledig elektrische versie zal enkele maanden later volgen.

Efficiëntie was een belangrijk aandachtspunt voor de ontwerpers van de PEUGEOT 408, want dankzij de combinatie van inspanningen op het vlak van aerodynamica, gewichtsvermindering (van 1.396 kg) en emissiearme motoren kan het voertuig nu bogen op een laag gemiddeld brandstofverbruik, zowel voor de hybrides als voor de benzineversie met 130 pk.

 

De nieuwe PEUGEOT 408 komt begin 2023 op de markt. Als auto met wereldwijde ambities zal hij eerst in Frankrijk, in Mulhouse, worden geproduceerd voor de Europese markt en kort daarna in de fabriek van Chengdu in China voor de lokale markt.

 

"Bij PEUGEOT geloven we dat het leven beter wordt als je er wat tempo aan toevoegt. En met zijn unieke look, innovatieve fastback silhouet en ongebreidelde elegantie is de nieuwe 408 de perfecte uitdrukking van de filosofie en inventiviteit van het merk PEUGEOT," zegt Linda Jackson, CEO van het merk PEUGEOT. "De nieuwe PEUGEOT 408 is in alle opzichten onverwacht en is ontworpen voor liefhebbers van auto's en van het leven, die zich willen losmaken van het traditionele en tegelijkertijd op zoek zijn naar verantwoord plezier. Hij omvat alle technologische eisen van PEUGEOT - gecontroleerde efficiëntie en een zeer hoog niveau van digitale ervaring - maar ook alle emoties die horen bij instinctief rijden en een rustige reis".

 

1. De zoektocht naar verantwoord en nieuw plezier: de markt en de klanten

Met de nieuwe 408 vervolledigt het merk PEUGEOT zijn aanbod in het zeer strategische C-segment van de zogenaamde compacte wagens. PEUGEOT heeft in dit segment de afgelopen jaren een leidende positie ingenomen, met het succes van de SUV's 3008 en 5008, en drie generaties 308 sedans en 308 SW stationwagons, waarvan de laatste onlangs is gelanceerd. De PEUGEOT 408 vervolledigt het aanbod van het merk en is gepositioneerd aan de top van het C-segment berlinesgamma.

 

De nieuwe PEUGEOT 408 sluit aan bij de waarden en bekommernissen van een publiek dat veel belang hecht aan moderniteit: dynamisch en “hyperverbonden”, dat wil bijdragen tot de energietransitie, zonder aan plezier te moeten inboeten. Deze klanten zijn op zoek naar nieuwigheden, waarderen creativiteit en de durf van nieuwe combinaties die breken met reeds gevestigde categorieën.

 

De meeste klanten van de nieuwe PEUGEOT 408 zullen koppels zijn, meestal actief, met of zonder kinderen, die hun auto voor persoonlijke en professionele doeleinden zullen gebruiken. Een veelheid aan behoeften en wensen, die elkaar kunnen aanvullen, vormt de leidraad bij hun keuze. Sommigen willen een hogere positie binnen het C-segment en kopen een grotere, ruimere auto. Anderen willen een origineler en vernieuwender silhouet dan een compacte SUV, die ze te gewoontjes of te gezinsgericht vinden. En weer anderen waarderen de voordelen van een grote auto. Allemaal zijn ze op zoek naar een zeer eigentijdse auto-ervaring, of het nu voor dagelijks gebruik is of voor lange, comfortabele en rustige reizen met anderen.

 

2. Unieke dynamische en innovatieve fastback look: het ontwerp

In combinatie met de katachtige houding die kenmerkend is voor alle PEUGEOT's, sluit de vormentaal van de nieuwe 408 perfect aan bij het vernieuwende concept van een fastback uit het C-segment van topklasse. Hij wordt gekenmerkt door een bijzonder scherpe behandeling van de oppervlakken, die vooral merkbaar is aan de achterzijde, aan het uiteinde van het dak, het kofferdeksel en aan de basis van de vleugels, waardoor scherpe facetten ontstaan die bedoeld zijn om met het licht te spelen.

 

De 408 is gebaseerd op een eigen exterieurarchitectuur. Hij is gebaseerd op de multi-energetische EMP2-versie (Efficient Modular Platform) en heeft een lange wielbasis van 2,787 m, waardoor de achterbank royaal bemeten is. Zijn totale lengte bedraagt 4,69 m en zijn breedte is 1,859 m met de spiegels ingeklapt.

 

De spoorbreedtes zijn breed, met 1,599 m vooraan en 1,604 m achteraan, zodat hij stevig op de weg ligt, met wielen met een grote diameter (720 mm) en velgmaten tot 20 inch. Hoewel verhoogd, heeft de PEUGEOT 408 toch een slank en sportief profiel, dankzij een hoogte van slechts 1,48 m.

 

Aan de voorkant is er een lange motorkap tussen verhoogde vleugels, kenmerkend voor de nieuwste PEUGEOT-modellen. Deze stilistische keuze versterkt het uitzicht aan de voorkant en stroomlijnt tegelijkertijd het profiel, aangezien de vleugel-/kapuitsparing onzichtbaar is. Dit constructieprincipe vereenvoudigt ook de buitenlijn van de motorkap, zodat de carrosseriedelen perfect passen.

 

De voor de verlichting gebruikte Matrix LED-technologie heeft het mogelijk gemaakt zeer slanke koplampen te ontwerpen, terwijl toch een zeer hoog prestatieniveau wordt gegarandeerd. Deze koplampen vormen de look van de nieuwe 408: een standvastige PEUGEOT-look. De lichtsignatuur strekt zich naar beneden uit met twee stroken LED's in de vorm van tanden die in de bumper duiken.

 

De grille is opgebouwd rond het nieuwe embleem van het merk, dat de radar verbergt die nodig is voor een groot aantal rijhulpsystemen en een teken is van de identiteit van de 408. De behandeling in carrosseriekleur van deze grille "verbergt" hem door hem te laten opgaan in het totale volume van de bumper - een teken van een generatiewissel en van de elektrificatie van het PEUGEOT-gamma. Grote zwarte elementen karakteriseren het grafische thema van de voorkant en accentueren visueel de breedte en robuustheid ervan. Ze omsluiten en beschermen de lichthoeken door aan te sluiten bij de zwarte beschermingen die de carrosserie omsluiten, en verbeteren de zichtbaarheid van de lichtsignatuur door het contrast.

 

Het profiel van de nieuwe PEUGEOT 408 wordt gekenmerkt door een slimme verdeling tussen de zwarte en gelakte delen, bedoeld om zijn silhouet te verfijnen en dynamiek toe te voegen. Het benadrukt ook de generositeit van het passagierscompartiment, met name in het ontwerp van de zijruiten, dat de fastback levendigheid benadrukt na het hoge punt van toegankelijkheid van de achterklep.

 

De carrosserie- en wielkastbeschermers lopen uit in een robuuste zwarte achterbumper die, door de carrosseriekleur onder een hoek te snijden, het omgekeerde effect van de achtersteven accentueert en zo voor extra dynamiek zorgt. Hij helpt ook om de achteroverhang visueel te absorberen, wat een grote bagageruimte oplevert.

 

De disruptief gevormde 20-inchwielen, met een geometrische vorm in een cirkel, zijn opvallend bij stilstand en creëren een dramatisch visueel effect bij lage snelheden. Hun ongebruikelijke ontwerp sluit aan bij de originele conceptbenadering van de nieuwe 408.

 

De achterzijde van het dak is een bijzonder aerodynamisch gevoelig gebied. De luchtstroom wordt geoptimaliseerd en geleid door twee "kattenoren" die een optimale aerodynamische corridor creëren naar de achterklepspoiler. Deze twee even hoekige als efficiënte aanhangsels zijn kenmerkende elementen van de stijl van de nieuwe PEUGEOT 408.

 

De nieuwe PEUGEOT 408 zal in 6 kleuren verkrijgbaar zijn:
 

  • Obsession Blue (nieuwe kleur, gekozen ter gelegenheid van de lancering van het model)
  • Titaan grijs (nieuwe kleur)
  • Artense Grey (alleen Allure bekleding)
  • Elixir Rood
  • Parelwit
  • Zwarte Perla Nera.

 

3. Een opwindende rijervaring: de PEUGEOT i-Cockpit® .

In het passagierscompartiment is de PEUGEOT i-Cockpit® een van de sterke punten van PEUGEOT. Al tien jaar lang wordt deze bij elke nieuwe generatie verbeterd en gemoderniseerd. Met de nieuwe PEUGEOT 408 stelt hij nieuwe normen op het gebied van ergonomie, kwaliteit, functionaliteit en technologie met een nieuw infotainmentsysteem, de PEUGEOT i-Connect®.

Het compacte stuurwiel is een kenmerk van de PEUGEOT i-Cockpit® en verhoogt het rijplezier tot het tienvoudige door een unieke wendbaarheid en precisie in de bewegingen. Het stuurwiel van de nieuwe 408 is ergonomisch en verwarmd (optie), en bevat de bedieningselementen voor het multimediasysteem (radio, telefoon) en bepaalde rijhulpmiddelen.

De nieuwe digitale handset bevindt zich op ooghoogte net boven het stuur en omvat een digitaal 10"-scherm van het Allure-niveau. In GT-uitvoering is de handset beschikbaar in 3D-technologie. Het digitale instrumentenpaneel kan volledig worden aangepast en gepersonaliseerd en heeft verschillende weergavemodi (TomTom Connected Navigation, Radio/Media, Rijhulpsystemen, Energy Flow, enz.) die rechtstreeks vanaf het bedieningspaneel kunnen worden gewijzigd.

De constructie van het dashboard van de nieuwe PEUGEOT 408 is gebaseerd op een "high wind"-architectuur, waarbij de ventilatieopeningen hoog zijn geplaatst, net voor het hoofd van de inzittenden, om hun thermisch comfort te verbeteren.

Dankzij deze architectuur kan het centrale 10-inch touchscreen, dat iets lager ligt dan de digitale handset die zich direct voor de bestuurder bevindt, ook dichter bij de hand worden gebracht. Het systeem is voorzien van volledig configureerbare i-toggles die als een open boek onder het centrale scherm zijn gerangschikt en een esthetisch en technologisch niveau bieden dat uniek is in het segment. Elke i-toggle is een aanraakgevoelige snelkoppeling naar klimaatinstellingen, een telefooncontact, een radiozender, een applicatie om te starten ... ingesteld op de voorkeur van de gebruiker.

Een van de doelstellingen van PEUGEOT's Interior Design bij het ontwerpen van het passagierscompartiment van de nieuwe 408 was om de ruimte tussen de twee inzittenden op de voorste rij in evenwicht te brengen. De PEUGEOT i-Cockpit® is trouw aan het principe van een "bestuurder-georiënteerd" centraal scherm, dat de rijergonomie optimaliseert zonder de passagier uit te sluiten van het lezen en het gebruik ervan.

De middenconsole is opzettelijk open naar de passagier toe. Alle dynamische bedieningselementen van de auto zijn gegroepeerd in een boog aan de bestuurderszijde. De bestuurder kan met één enkele aanraking kiezen tussen de verschillende standen van de 8-traps EAT8 automatische versnellingsbak:
 

  • Achteruit (R) maakt het mogelijk de achteruitversnelling in te schakelen,
  • Neutraal (N) maakt het mogelijk het voertuig in neutraal te zetten,
  • Drive (D) start de automatische selectie van de 8 versnellingen, afhankelijk van snelheid, rijstijl, wegprofiel en belading van het voertuig.

 

Twee toetsen op de afstandsbediening vervolledigen de functies:
 

  • Parkeren (P), zet de versnellingsbak in de parkeerstand,
  • Voor hybride motoren activeert de remknop (B) het regeneratief remmen. Voor de benzineversie wordt hij vervangen door een knop Manual (M), waarmee de versnelling handmatig kan worden geselecteerd met behulp van de peddels achter het stuurwiel.


Bovendien is er een keuzeschakelaar voor de rijmodus, waarmee de bestuurder afhankelijk van de motor verschillende modi kan selecteren (elektrisch, Eco, hybride, normaal en sport).

 

4. Uitmuntend verbonden: het PEUGEOT i-Connect Advanced systeem

De nieuwe PEUGEOT 408 biedt een connected ervaring op zeer hoog niveau. Zijn nieuwe infotainmentsysteem is ergonomisch en sluit naadloos aan bij het dagelijks gebruik, en biedt elke bestuurder het beste van de smartphonewereld en het beste van de autowereld, afhankelijk van zijn of haar vaardigheden en wensen. Elke bestuurder kan zijn eigen voorkeuren voor weergave, sfeer en instellingen definiëren en behouden. Er kunnen tot acht verschillende profielen in het systeem worden opgeslagen.

De spiegelingsfunctie die de smartphone met het infotainmentsysteem van de auto verbindt, is nu draadloos en het is mogelijk om twee telefoons tegelijkertijd via Bluetooth aan te sluiten. Vier USB-C-aansluitingen vervolledigen het aansluitingspakket van de PEUGEOT 408.

Het centrale 10-inch high-definition scherm is volledig en eenvoudig aan te passen, met multi-vensters en widgets of snelkoppelingen die zeer eenvoudig te gebruiken zijn en reageren als een tablet. Het is eenvoudig om van links naar rechts of van boven naar beneden door de verschillende menu's te vegen voor meldingen, of met een tikje met drie vingers om de applicatiewand tevoorschijn te halen.

Net als op een smartphone kunt u op elk moment gemakkelijk naar de hoofdpagina terugkeren door op de aanraakgevoelige "Home"-toets te drukken.

Bovenaan het scherm toont een permanente banner informatie over de buitentemperatuur, de airconditioning, de positie in de widgetpagina's, connectiviteitsgegevens, meldingen en de tijd.

De PEUGEOT i-Connect Advanced biedt de ultieme infotainment-ervaring. Het is uitgerust met een krachtig en efficiënt TomTom connected navigatiesysteem. De kaart wordt weergegeven op het volledige 10-inch scherm, zodat deze gemakkelijk af te lezen is. Het systeem wordt "over the air" bijgewerkt, d.w.z. rechtstreeks door de gegevens via het telecommunicatienetwerk door te geven.

De spraakherkenning "OK PEUGEOT" in natuurlijke taal verbetert de veiligheid en is eenvoudig in het gebruik. Het geeft toegang tot alle verzoeken met betrekking tot infotainmentfuncties.

Om gebruikers te helpen en hun vragen te beantwoorden, bevat het systeem boorddocumentatie en handleidingen.

 

5. Efficiëntie als een must: carrosserie en motoren

Efficiëntie stond centraal bij de inspanningen van de PEUGEOT-teams tijdens het ontwerp en de ontwikkeling van de nieuwe 408, om het verbruik te verminderen en de CO₂-uitstoot te beperken.

 

Er is bijzondere aandacht besteed aan de aerodynamica van de nieuwe PEUGEOT 408 om de energiebalans te verbeteren. Bumper, kofferklep, diffuser, carrosseriestijlen, spiegels, … alle carrosseriedelen zijn geoptimaliseerd dankzij een nauwe samenwerking tussen de stylisten van PEUGEOT en de aerodynamische ingenieurs. In dezelfde geest zorgt het ontwerp van de wielen voor een betere aërodynamische efficiëntie en draagt het in belangrijke mate bij tot de algemene prestaties van de auto.

De stijfheid van de carrosserie is geoptimaliseerd door de structuurelementen te verlijmen om het trillingscomfort te verbeteren. Rijplezier maakt deel uit van het DNA van de nieuwe PEUGEOT 408, met een voorbeeldige wegligging, topklasse rijcomfort, uitstekend rijplezier en een perfecte wegligging in de stad, mogelijk gemaakt door een draaicirkel tussen stoepranden van 11,18 m.

 

De banden op de nieuwe PEUGEOT 408 variëren van 17 tot 20 inch. De banden zijn van klasse A, om de efficiëntie te verbeteren door de rolweerstand te verlagen, zonder dat dit ten koste gaat van de eisen die het merk stelt aan de wegligging.

 

Twee plug-in hybride motoren zijn beschikbaar op de nieuwe PEUGEOT 408:
 

  • HYBRID 225 e-EAT8: 2-wielaandrijving / combinatie van een 180 pk (132 kW) PureTech-motor en een 81 kW elektromotor gekoppeld aan de e-EAT8 automatische 8-versnellingsbak.
  • HYBRID 180 e-EAT8 / 2-wielaandrijving / combinatie van een 150 pk PureTech motor (110 kW) en een 81 kW elektromotor gekoppeld aan de 8-traps e-EAT8 automatische versnellingsbak.


De Li-ion batterij van beide plug-in hybride versies heeft een capaciteit van 12,4 kWh en een vermogen van 102 kW. Er zijn twee soorten boordladers beschikbaar: standaard een enkelfasige lader van 3,7 kW en een optionele enkelfasige lader van 7,4 kW.

De geschatte oplaadtijden zijn als volgt:
 

  • Vanaf een 7,4 kW Wall Box (32 A) en met de 7,4 kW enkelfasige boordlader, volledig opgeladen in 1 uur 55 minuten.
  • Via een versterkt stopcontact (16 A) en met de enkelfasige 3,7 kW-oplader aan boord, volledig opgeladen in 3 uur 50 minuten.
  • Vanaf een standaard stopcontact (8A) en met de enkelfasige boordlader (3,7kW) duurt het volledig opladen ongeveer 7 uur 5 minuten.


Er is ook een verbrandingsmotor beschikbaar: de 130 pk sterke 1,2-liter PureTech 3-cilinder benzinemotor, die voldoet aan de nieuwste emissievoorschriften van Euro 6.4 wordt gecombineerd met de EAT8-automaat met 8 versnellingen en een Start & Stop-systeem.

Op te merken valt dat alle motoren van de nieuwe PEUGEOT 408 zijn uitgerust met de automatische 8-versnellingsbak, een garantie voor gemoedsrust en efficiëntie.

 

Er is geen diesel versie beschikbaar, maar een volledig electrisch versie wordt later nog gelanceerd.

 

6. Technologische uitmuntendheid: rijhulpmiddelen

Aan boord van de nieuwe PEUGEOT 408 zorgt een uitgebreide reeks van rijhulpsystemen van de nieuwste generatie, gevoed door informatie die wordt verzameld door 6 camera's en 9 radars, voor veiliger en vlotter rijden, manoeuvreren en reizen. Sommige van deze systemen zijn rechtstreeks afgeleid van de hogere segmenten:
 

  • Adaptieve snelheidsregelaar met Stop & Go-functie en instelbare afstand tussen de voertuigen.
  • Automatische noodstop met botswaarschuwing: detecteert voetgangers en fietsers, dag en nacht, vanaf 7 km/u en tot 140 km/u afhankelijk van de versie.
  • Actieve waarschuwing bij het verlaten van de rijstrook met rijstrookcorrectie.
  • Driver Attention Alert, dat gedurende lange ritten en bij snelheden van meer dan 65 km/h een verminderde alertheid detecteert door de microbewegingen van het stuurwiel te analyseren.
  • Uitgebreide herkenning en weergave van verkeersborden op de digitale handset: stoptekens, eenrichtingsborden, borden om niet in te halen, borden “einde in halen”, naast de gebruikelijke snelheidsgerelateerde borden.
  • Nachtzichtsysteem, dat 's nachts of bij slecht zicht levende wezens (voetgangers/dieren) voor het voertuig detecteert. Het bereik van het systeem garandeert detectie tot 200-250 m, buiten het bereik van het grootlicht, met een centraal infraroodbeeldscherm in de digitale handset dat zich direct in het gezichtsveld van de bestuurder bevindt.
  • Dodehoekbewaking op grote afstand (75 meter).
  • Achteruitrijwaarschuwing: waarschuwt de bestuurder bij het achteruitrijden voor een gevaar in de buurt.
  • 180° high-definition achteruitrijcamera met geïntegreerde reinigingssproeier.
  • 360° parkeerhulp met 4 high-definition camera's (voor, achter en opzij),
  • Spiegel indexering bij het inschakelen van de achteruitversnelling.
  • Matrix LED-koplampen voor maximaal gebruik van grootlichtvermogen zonder voorgaande of naderende voertuigen te verblinden.  
  • Automatisch inschakelen van grootlicht.

 

Het Drive Assist 2.0-pakket is een verdere stap in de richting van semi-autonoom rijden, dat later beschikbaar zal zijn. Dit pakket bestaat uit Adaptive Cruise Control met Stop and Go en Lane Keeping Assist.

Het voegt twee nieuwe functies toe, die beschikbaar zijn op tweebaanswegen:
 

  • Semi-automatische rijstrookwisseling, waarmee de bestuurder het voor hem rijdende voertuig kan inhalen en vervolgens kan terugdraaien, van 70 tot 180 km/h.
  • Geanticipeerde snelheidsaanbeveling, die voorstelt dat de bestuurder zijn snelheid aanpast (versnellen of vertragen) aan de hand van de snelheidsbeperkingsborden.

 

Andere uitrustingen zijn beschikbaar om het dagelijks gebruik van de nieuwe PEUGEOT 408 te vergemakkelijken:

  • Proximity hands-free starttoegang,
  • Toegang tot de laadruimte met een gemotoriseerd kofferdeksel,
  • Volledig ontdooibare verwarmde voorruit en verwarmd stuurwiel,
  • Perimeter-, volumetrisch- en blokkeringsalarm,
  • Elektrische parkeerrem op alle versies,
  • Zonnedak voorzien van een velum.

 

Ten slotte is de nieuwe PEUGEOT 408 uitgerust met het e-call assistentiesysteem:

  • E-call+ noodoproep met informatie over het aantal passagiers en de locatie, inclusief de richting van het voertuig op de weg.

 

7. Blijvende emoties tijdens een rustige reis: welzijn aan boord

De nieuwe PEUGEOT 408 is ontworpen als een fastback uit het C-segment en biedt een brede waaier aan uitrustingen om u ten volle te laten genieten van uw reis- en mobiliteitsplezier.

De voorzetels zijn bijzonder comfortabel en hebben het AGR-label (Aktion für Gesunder Rücken) gekregen van een onafhankelijke Duitse vereniging van ergonomie- en ruggezondheidsdeskundigen. Het label erkent zowel de ergonomie als de verstelbaarheid van de voorzetels.

De zetels kunnen ook worden uitgerust met 10-voudige elektrische verstelling met twee geheugeninstellingen voor de bestuurder, 6-voudige elektrische verstelling voor de passagier, evenals een 8-voudige luchtmassage met 5 verschillende programma's, en stoelverwarming.

Het design van de zetels is zo uitgedacht dat de kwaliteit van de gebruikte materialen benadrukt wordt: technisch hoogstaaand netweefsel, alcantara, reliëfleder en gekleurd nappaleder. Op de GT-versies zijn de zetels versierd met een kenmerkende Adamite-kleurige draad, die ook het dashboard, de deurpanelen en de schuimkussens op de console accentueert.

Tussen de voorstoelen strekt de boog van de middenconsole zich uit tot een draadloos oplaadgedeelte voor de telefoon. De rest van de console is volledig gewijd aan opbergruimte en functionaliteit, met een armsteun, twee USB C-aansluitingen (opladen/data), twee bekerhouders met een grote diameter en tot 34 liter aan diverse opbergruimte. 

De ruimte achterin is bijzonder royaal, dankzij de lange wielbasis van 2,787 m, waardoor de nieuwe 408 de ruimste PEUGEOT voor achterpassagiers is: zij profiteren van 188 mm knieruimte. De voetruimte biedt de achterpassagiers ruimte om hun benen te strekken onder de stoelen van rij 1. Deze is ontworpen om de bewegingsvrijheid te maximaliseren; het ontwerp van de stoelen en de zithoek zijn bedoeld om passagiers de mogelijkheid te geven hun ruimte optimaal te benutten voor optimaal comfort tijdens de ritten.

Twee USB C-oplaadaansluitingen achteraan in de middenconsole zorgen voor extra connectiviteit vanaf Allure-niveau.

 

De nieuwe PEUGEOT 408 biedt standaard een tweedelige zitbank (60/40) voorzien van een skiluik. Bij de GT kunnen de twee delen onmiddellijk worden neergeklapt met behulp van twee bedieningselementen die gemakkelijk bereikbaar zijn vanaf de zijkanten van de bagageruimte.

 

De bagageruimte van de nieuwe 408 is bijzonder ruim. Wanneer beide rugleuningen zijn neergeklapt, neemt het laadvermogen toe van 536 tot 1.611 liter (inclusief 36 liter opbergruimte onder de bagageruimte mat voor de versie met verbrandingsmotor). Met neergeklapte rugleuning kan een voorwerp tot 1,89 meter lang worden geladen.

 

Voor de praktische bruikbaarheid in het dagelijks leven is de bagageruimte uitgerust met een 12V-aansluiting op het rechter kofferdeksel, LED-verlichting, een opbergnet, een riem en tashaken.

 

De bagageruimteplank wordt rechtstreeks aan het kofferdeksel bevestigd. Hij blijft aan de achterklep vastzitten wanneer die wordt geopend, zodat hij gemakkelijker kan worden geladen.

 

De achterklep is gemotoriseerd om de toegang met “geladen” armen te vergemakkelijken. Het opent automatisch...
 

  • Door je voet onder de bumper te vegen,
  • Door op de toets van de afstandsbediening te drukken,
  • Door op de externe bediening van de achterklep te drukken,
  • Of door een drukknop op het dashboard te bedienen.

 

In het interieur van de nieuwe 408 zorgt de LED-verlichting (keuze uit 8 kleuren) achter het centrale scherm voor een zacht licht en draagt ze bij tot de geraffineerde sfeer van het interieur. Datzelfde licht komt ook tot uiting in de geschuimde deurpanelen, die afhankelijk van het afwerkingsniveau bekleed zijn met stof, Alcantara® of bestaan uit echte onderdelen van geperst aluminium.

 

Het temperatuur- en akoestische comfort van de nieuwe PEUGEOT 408 is verbeterd dankzij de technologieën die zijn gebruikt bij het ontwerp en de fabricage van de ruiten:

  • De voorruit is volledig verwarmd, als optie,
  • De dikte van de voor- en achterruit is toegenomen (3,85 mm)
  • Aan de voorzijde zijn de zijruiten gelamineerd (vanaf het niveau van het Allure Pack) voor een betere geluidsisolatie en meer veiligheid (3,96 mm).

 

Ook de airconditioning draagt bij tot het thermische comfort van de inzittenden. De roosters die frisse lucht in de cabine brengen, bevinden zich hoog vooraan, en de passagiers op rij 2 profiteren van twee luchtroosters achteraan in de middenconsole.  Om een gezonde atmosfeer in het interieur te garanderen, is de nieuwe PEUGEOT 408 uitgerust met het AQS (Air Quality System), dat de kwaliteit van de lucht die in het passagierscompartiment terechtkomt voortdurend controleert en in staat is om de luchtrecyclage automatisch te activeren. Vanaf het GT-niveau wordt dit aangevuld met het Clean Cabin, een luchtbehandelingssysteem dat vervuilende gassen en deeltjes filtert. De luchtkwaliteit wordt weergegeven op het centrale touchscreen.

 

Het FOCAL® Premium Hi-Fi systeem in de nieuwe PEUGEOT 408 is ontwikkeld in samenwerking met Focal, een Frans merk dat gespecialiseerd is in audio, en is het resultaat van meer dan drie jaar co-design. Het FOCAL® Premium Hi-Fi systeem, compleet met ARKAMYS digitale geluidsverwerking, omvat 10 luidsprekers met exclusieve gepatenteerde technologieën:

  • 4 TNF aluminium omgekeerde koepeltweeters,
  • 4 woofers/mediums met polyglass membraan en 165 mm TMD (Tuned Mass Damper) ophanging,
  • 1 Polyglass middenkanaal,
  • 1 Power Flower™ driedubbele spoel ovoïde subwoofer.

 

Ze zijn aangesloten op een nieuwe 12-kanaals versterker van 690 W (versterkte klasse D-technologie)

De teams van Peugeot en Focal hebben samengewerkt om de aangepaste locaties van elke luidspreker te bepalen, zodat alle passagiers kunnen genieten van een sensationele geluidsweergeve. Aan boord is het geluid stabiel en precies, stemmen zijn helder en gedetailleerd, en de bas is diep en impactvol.

 

8. Alledaags genot: de diensten  

Afhankelijk van het land van verkoop, kan de nieuwe PEUGEOT 408 worden gekocht op de online verkoopsite van het merk, die een 100% digitale aankoop ("Selling On Line") mogelijk maakt die volledig veilig is. Klanten kunnen hun nieuwe auto kopen, hun oude auto inruilen en hun nieuwe auto financieren vanaf hun smartphone, tablet of PC. Elke klant heeft de vrijheid om ervoor te kiezen zijn voertuig gratis thuis te laten leveren.

Om zijn klanten te ondersteunen in de energietransitie, biedt het merk PEUGEOT een reeks diensten aan die gebaseerd zijn op verschillende pijlers:
 

PEUGEOT Easy-Charge biedt eenvoudige toegang tot verschillende laadoplossingen voor geëlektrificeerde voertuigen:
 

  • Een waaier van laadoplossingen voor thuis of op het werk, via een breed gamma van uitrustingen (versterkte contactdoos, Wall box, Smart Wall box, enz.), een diagnose om de te voorziene elektrische installatie en de beste laadoplossing te evalueren, evenals de uiteindelijke installatie, dankzij aanbevolen partners.
  • Een openbaar oplaadaanbod via Free2Move eSolutions, dat toegang biedt tot een netwerk van meer dan 260.000 oplaadpunten in Europa: selectie van oplaadpunten op basis van afstand, snelheid en oplaadprijs.


PEUGEOT Easy-care is ontworpen om kopers gerust te stellen tijdens hun ontdekkingstocht en hen te helpen met een gerust hart van hun auto te genieten:
 

  • Nieuwe simulators en digitale reizen om de geheimen van elektrische mobiliteit te onthullen op de websites van het merk PEUGEOT,
  • Aangepaste onderhoudscontracten en pechverhelping, die in één financieringspakket kunnen worden opgenomen, zodat klanten met een gerust hart van hun voertuig kunnen genieten,
  • Een accucapaciteitscertificaat na een onderhoudsbeurt maakt het gemakkelijker om een geëlektrificeerd voertuig door te verkopen door het capaciteitsniveau van de accu te garanderen.
  • De accu heeft een garantie van 8 jaar of 160.000 km.

 

Tot slot is het mogelijk om via de smartphone applicatie MyPeugeot® of vanaf het centrale scherm:
 

  • De thermische pre-conditioning te starten. Naast comfort optimaliseert deze functie het bereik (snellere convergentie van het temperatuurinstelpunt tijdens de opstartfasen) door te anticiperen op de optimale temperatuur van de batterij wanneer deze wordt aangesloten.
  • Controleren, plannen, starten of instellen van de timing van het opladen van de batterij.

Onze website maakt gebruik van cookies.
Zowel wij en onze derde partij partners maken gebruik van cookies. Sommige zijn strikt noodzakelijk om de site te laten functioneren, maar er bestaan ook optionele cookies.

De noodzakelijke en functionele cookies staan altijd aan. Als je op "alle cookies aanvaarden" klikt accepteer je ook de optionele cookies. Je kan zelf kiezen welke cookies je aan wil zetten via "voorkeuren instellen".

Onze website maakt gebruik van cookies.
Wat zijn cookies? Welke cookies gebruiken we en waarom? Lees meer in ons cookiebeleid

Noodzakelijke cookies

Deze cookies zijn nodig om puur technische redenen, voor een normaal bezoek aan de website. Gezien de techn ische noodzaak geldt alleen een informatieverplichting. Deze cookies worden geplaatst zodra je de website bezoekt en staan altijd actief.

Functionele cookies

Cookies die uw bezoek aan onze website vergemakkelijken en aangenamer maken, onder meer door uw surfervaring te personaliseren.

Performantie cookies

Cookies die informatie verzamelen over uw gebruik van onze website met de bedoeling de inhoud van de Website te verbeteren en aan te passen aan de wensen van de Gebruiker.

Third party cookies

Cookies die geplaatst worden door derden die eigen diensten aanbieden via onze website zoals bijvoorbeeld social media, advertenties of videodiensten.