Nieuwe Citroën C4 X & 100% elektrische ë-C4 X

Een uniek alternatief dat de elegantie van een fastback, de allure van een suv en de tijdloze verfijning van een ruime vierdeurs combineert.
Citroën onthult vandaag de New C4 X en de New ë-C4 X 100% electric, met een uniek stijlvol concept ontworpen voor klanten die op zoek zijn naar een aantrekkelijk alternatief voor hatchbacks en SUV's in de mid-size markt.

In navolging van de Citroën New C5 X durft de vormgeving van de New ë-C4 X en New C4 X de traditionele definities van compacte carrosserie te tarten om de klanten iets vernieuwends en onderscheidends te bieden: een design op het raakvlak tussen het elegante silhouet van een fastback en de moderne allure van een SUV, maar ook het tijdloze raffinement en de ruimte aan boord van een vierdeurs.

 

 "Wij zijn zeer verheugd met de mogelijkheid om deze nieuwe modellen in ons gamma op te nemen. De nieuwe C4 X en C4 X, die de Citroën-identiteit dragen, zullen een belangrijke bijdrage leveren tot de versterking van ons merk en de uitbreiding van de internationale verkoop op internationale markten zoals het Midden-Oosten/Afrika, maar ook in Europa," zegt Vincent Cobée, CEO van Citroën. "Veel klanten hebben ons verteld dat ze een betaalbaar, verantwoord en stijlvol alternatief willen voor de hatchbacks en SUV's die al zo talrijk zijn in het grote compacte segment. Wij bieden hen nu onze beste interpretatie van deze verwachtingen: een onderscheidend en vooruitstrevend concept op het kruispunt van wegen, dat alle comfort, technologie, veiligheid en waarde biedt die u van Citroën verwacht, evenals een uitzonderlijke ruimte en veelzijdigheid aan boord, met als extra voordeel dat het 100% elektrisch is en geen uitstoot heeft” .     

 

Klanten van de New C4 X en de volledig elektrische New ë-C4 X profiteren ook van de nieuwste generatie infotainment-interface van Citroën, MyCitroën Drive Plus, een uitgebreid pakket gewijd aan connectiviteit en connected services.  

 

In het kader van de energietransitie neemt Citroën ook de gewaagde stap om op veel van zijn Europese markten, waar de verkoop van elektrisch aangedreven voertuigen al meer ontwikkeld is, alleen het volledig elektrische model ë-C4 X aan te bieden. Met zijn motor van 100 kW en WLTP-actieradius van 360 km zal de nieuwe ë-C4X de enige volledig elektrische auto zijn die deze aantrekkelijke combinatie van design, comfort en ruimte biedt op de markt van middelgrote consumentenauto's. In combinatie met een grote bagageruimte van 510 liter zal hij gezinnen begeleiden in hun actieve leven en voor professionals zal hij de ideale metgezel zijn voor dagelijkse ritten in de stad, bijvoorbeeld voor privé- of beroepschauffeurs.

 

Klanten die op de internationale markten en in sommige Europese landen de voorkeur geven aan een efficiënte verbrandingsmotor, hebben de keuze tussen de beproefde PureTech-benzinemotor of de BlueHDi-dieselmotor met uitstekende prestaties. 

 

De nieuwe versies van de ë-C4 X en C4 X zullen voor alle markten exclusief in Europa worden gebouwd in de Stellantis-fabriek in Villaverde (bij Madrid, Spanje) en de verkoop zal geleidelijk aan starten eind 2022.

 

01. EEN UNIEK EN ONDERSCHEIDEND KARAKTER

De New C4 X en New ë-C4 X behoren onbetwistbaar tot de jongste generatie van de Citroën-familie door een stijl en een concept te bieden die opvallen. Ze bieden iets nieuws, fris en unieks voor klanten die op zoek zijn naar een stijlvol alternatief voor de talloze hatchbacks en SUV's die al beschikbaar zijn.

 

"ë-C4 X en C4 X onderscheiden zich van de massa - ze behouden de het lijnenspel en de designtaal van Citroëns silhouetten aan de voorkant, maar als je rond de auto loopt, zie je dat hun silhouet heel anders is - veel dynamischer en aantrekkelijker", zegt Pierre Leclercq, Citroëns Style Director.  "We wilden lengte toevoegen voor extra comfort voor de passagiers achteraan en een zeer grote bagageruimte, om tegemoet te komen aan de behoeften van klanten die de voorkeur geven aan een meer traditionele bagageruimte en aan die van de particuliere verhuurmarkt, maar zonder dat hij er omvangrijk of onaantrekkelijk uitziet. Daarom hebben we elk deel zo ver mogelijk naar voren geschoven om een fastback daklijn te creëren die naadloos overgaat in de achterklep en vervolgens via het gebeeldhouwde achterpaneel naar de bumper. Dit wordt gecombineerd met een hogere rijhoogte en beschermende afwerking om zijn lengte te verhullen en de indruk te wekken adt hij naar voren veert,en een sportieve spirit uitstraalt", zegt Pierre Leclercq.

 

Met een lengte van 4.600 mm passen de New ë-C4 X en New C4 X perfect in het Citroën-gamma tussen de 4.360 mm C4 hatchback en de 4.800 mm C5 X. Hun wielbasis van 2,67 m is identiek aan die van de C4 hatchback (beide zijn gebaseerd op het CMP-platform).

 

Van de zijkant gezien vloeit de dynamische daklijn van de auto sierlijk over van de bovenkant van de voorruit naar het bovenste paneel van de achterklep om een sterk fastback-silhouet te creëren, ver van het ietwat onhandige uiterlijk dat vaak bij langere crossovers te zien is, terwijl de achteroverbouw op slimme wijze de lengte verbergt die nodig is om de grote bagageruimte van 510 liter te herbergen. De aerodynamica is geoptimaliseerd dankzij de snelle en zuivere daklijn van de carrosserie, wat resulteert in een luchtweerstandscoëfficiënt van CX 0,29, wat ook de actieradius en het brandstofrendement ten goede komt: de nieuwe ë-C4 X 100% elektrisch haalt 360 km in WLTP-cyclus.

 

De achterklep, die naar de achterbumper toe omlaag klapt, is strak en overzichtelijk, met een vloeiend geïntegreerde spoiler aan de bovenzijde, bekroond door subtiele vouwen en Citroen-letters in het midden. Het paneel zelf helt lichtjes af naar de voorkant van de auto, wat de prestigieuze look van het achterste design versterkt en de energieke houding accentueert.

 

Opvallende nieuwe LED-achterlichten volgen de signatuur van de koplampen. Zij zijn aan weerszijden van de kofferopening geplaatst en volgen de gebeeldhouwde lijnen van de kofferopening, die doorlopen tot in de hoeken en langs de zijkanten van de auto. Ze eindigen in de vorm van een pijl voor de achterklep, waardoor het dynamische silhouet nog wordt versterkt. 

 

Onder de kofferopening is de achterbumper gebeeldhouwd en de onderste bumperrand is afgewerkt in matzwart voor bescherming en duurzaamheid.  De hoogglanzend zwarte inzetstukken zorgen voor extra dramatiek en elegantie, terwijl de kenmerkende scoops aan de buitenkant herinneren aan de robuustheid van de C5 Aircross.

 

De grote wielen van 690 mm, in combinatie met een korte overhang vooraan, geven hem een verhoogde houding die een hogere rijpositie opwekt en bestuurders geruststelt met zijn evenwichtigheid. Matzwarte wielkastbeschermers en onderste carrosserieskirts met Airbump®-panelen en gekleurde inzetstukken versterken het gevoel van kracht en bescherming.

 

De vertrouwde voorkant is voorzien van Citroëns kenmerkende afgeronde design. De hoge, horizontale motorkap wordt onderbroken door holle inkepingen en de karakteristieke chromen chevrons strekken zich uit over de breedte van de carrosserie, verlengd door de dubbelhoge koplampen met Citroën LED Vision verlichtingstechnologie om het hightech DNA van de auto te versterken en een maximale zichtbaarheid te bieden.

 

De matzwarte onderrand van de voorbumper is verbonden met de zij- en achterbeschermingselementen, terwijl de luchtinlaatroosters gebruik maken van een 'macro chevron'-patroon dat vergelijkbaar is met dat van het 19-19 concept en dat ook op recente modellen te zien was. De zeshoekige onderste grille wordt aan weerszijden geflankeerd door opvallend gevormde mistlampen.

 

02. CONNECTIVITEIT VAN DE VOLGENDE GENERATIE VOOR HET DIGITALE WELZIJN AAN BOORD

De New ë-C4 X en New C4 X profiteren van de nieuwe generatie infotainment-interface van Citroën, die voor het eerst te zien was op de onlangs gelanceerde Citroën C5 X.

 

MyCitroën Drive Plus.

De nieuwe zeer intuïtieve interface maakt gebruik van een 10-inch HD-display en kan door klanten volledig worden aangepast via een systeem van 'widgets'.  Dankzij widgets, die populair zijn geworden door touchscreen smartphones en tablets, kunnen toepassingen en inhoud op het touchscreen van de auto snel worden opgeroepen.

 

De nieuwe interface beschikt ook over natuurlijke spraakherkenning, een digitale assistent die door de inzittenden van het voertuig kan worden 'geactiveerd' met het commando 'Hallo Citroën', en die begrijpt wat ze zeggen, hun vragen beantwoordt en hun spraakopdrachten uitvoert. Het systeem kan 20 talen verstaan, visuele feedback geven en reageren op een groot aantal commando's voor de systemen in de auto, zoals klimaatregeling, audiomedia, telefoon en aangesloten spraakdiensten.

 

Met Advanced Profile Management kan het systeem tot acht profielen opslaan, die elk kunnen worden gekoppeld aan twee smartphones, die het zal identificeren wanneer deze apparaten de auto binnenkomen. Het systeem omvat ook een real-time kaartupdateservice via TomTom, waarbij de navigatiekaarten elke maand automatisch worden bijgewerkt om ervoor te zorgen dat het systeem up-to-date is en de bestuurders de meest actuele informatie biedt. Deze dienst is gedurende drie jaar gratis beschikbaar.

 

De voertuigen bieden plaats aan vier USB-aansluitingen voor het gemakkelijk opladen van een telefoon of tablet: twee in het onderste deel van de middenconsole en twee achteraan in de middenconsole voor gemakkelijke toegang voor passagiers op de achterbank. In elk geval zijn een USB Type A en een USB Type C aansluiting aangebracht.

 

GECONNECTEERDE DIENSTEN

Voor nog meer comfort en veiligheid is er een Citroën Connect servicepakket beschikbaar dat de MyCitroën Drive Plus interface aanvult:

 

My Citroën: de applicatie die u via uw smartphone in contact brengt met uw voertuig. ë-C4 X-bestuurders kunnen de toestand van hun batterij en de beschikbare actieradius controleren, hun laadprogramma programmeren en controleren, en het interieur van de auto voorverwarmen of afkoelen.  

 

My Citroën Assist: biedt gemoedsrust dankzij gratis geolokaliseerde noodoproepen en een bijstandsdienst waartoe de klant zonder abonnement 24 uur per dag en 7 dagen per week toegang heeft. Bij een ongeval waarbij de airbags worden geactiveerd, stuurt My Citroën Assist automatisch een melding naar de dichtstbijzijnde hulpdiensten, zodat hulp kan worden gestuurd. Het systeem kan ook handmatig worden geactiveerd door op de rode "SOS"-knop van het voertuig te drukken.  Bovendien kan Citroën de bestuurder bellen als er een technische waarschuwing wordt gesignaleerd of als er onderhoud nodig is, en met een druk op de zwarte pechhulpknop kan de bestuurder om assistentie of pechhulp vragen.

 

MyCitroën Drive: biedt realtime verkeersinformatie van TomTom Traffic, zoals de locatie van bezienswaardigheden, weersvoorspellingen en de locatie en prijzen van benzinestations en parkeergarages. Bestuurders zullen ook de zichtbare en hoorbare gevarenzonewaarschuwingen op prijs stellen. Het systeem is verder uitgebreid op de New ë-C4 X met de locatie van elektrische oplaadstations, reisplanning en een visuele weergave van de actieradius afhankelijk van het oplaadniveau.

 

MyCitroën Play: biedt bestuurders en passagiers de mogelijkheid om van hun favoriete smartphoneapplicaties te genieten zonder onnodige risico's te nemen. De dienst biedt draadloze connectiviteit en is compatibel met Apple CarPlay (inclusief SIRI-spraakbediening) en Android Auto. Compatibele apps worden direct op het centrale interfacescherm weergegeven, zodat u ze veilig kunt openen zonder uw ogen van de weg te halen.

 

03. HET RAFFINEMENT VAN EEN VIERDEURS LIMOUSINE

In het interieur van de Citroën New ë-C4 X en New C4 X zullen de bestuurder en de passagiers kunnen genieten van een ongeëvenaard gevoel van sereniteit, comfort en ruimte, dankzij de Citroën Advanced Comfort-ervaring.

 

Vooral de achterpassagiers zullen hiervan profiteren, dankzij een toonaangevende knieruimte van 198 mm op de tweede rij en een hogere rugleuninghoek (27 graden), terwijl de buitenbreedte van 1.800 mm drie personen in staat stelt comfortabel naast elkaar te zitten, met een totale schouderbreedte van 1.366 mm en een elleboogruimte van 1.440 mm.

 

"Het comfort voor de achterpassagiers en de bagageruimte zijn van cruciaal belang voor een auto die het gat moet vullen tussen de klassieke vierdeurs en de duurdere coupés. Deze auto voldoet zeker aan al deze eisen. Wij denken dat de klanten hem interessant en anders zullen vinden, want hij is elegant, onderscheidend en doordrongen van het Citroën-DNA. Maar het is echt verrassend hoe comfortabel het is om achterin te reizen, met de beste knieruimte in zijn klasse, een uitstekende hoofdruimte en een uitstekend zicht naar voren en opzij, stuk voor stuk kernelementen van ons Advanced Comfort-programma", zegt Laurence Hansen, Citroën's Director of Product and Strategy.

 

EEN RUIME KOFFER

Het unieke design van de Citroën New C4 X en New ë-C4 X heeft het designteam in staat gesteld om een indrukwekkende extra grote bagageruimte te creëren die 510 liter nuttige ruimte biedt. Deze voorziening zal vooral op prijs worden gesteld door zakelijke klanten of privéverhuurbedrijven en wagenparken met chauffeur, die bagageruimte nodig hebben die is afgescheiden van de hoofdcabine, en versterkt het 'limousine'-gevoel voor passagiers achterin. 

 

Terwijl het dak vloeiend van voor naar achter loopt, zorgen scharnieren onder de achterruit ervoor dat de achterklep wijd en hoog kan worden geopend voor gemakkelijke toegang. In de bagageruimte biedt een vlakke vloer een maximale breedte van 1.010 mm tussen de wielkasten en een maximale lengte van 1.079 mm. Het in- en uitstappen van grote koffers en andere bagage wordt vergemakkelijkt door een instaphoogte van 745 mm en een uitstaphoogte van 164 mm boven de vlakke vloer. De instaphoogte voor voorwerpen bedraagt 445 mm (tussen de laaddrempel en de bovenkant van de bagageruimteopening), en onder de hoedenplank achterin is een royale 565 mm beschikbaar. Ook de bagageruimteopening is breed: 875 mm op 200 mm boven de laaddrempel, oplopend tot 885 mm tussen de zwanenhalsscharnieren van het kofferdeksel.

 

Dankzij extra ruimte onder de bagageruimtebodem kunt u extra spullen meenemen en de oplaadkabel(s) netjes opbergen in de New ë-C4 X. De rugleuningen van de achterbank klappen ook naar voren voor extra bagageruimte en met een 'skiluik' in de opklapbare armsteun kunnen bijzonder lange voorwerpen worden geladen, zodat ze tot in de cabine kunnen reiken.

 

Advanced Comfort PROGRAMMA VAN Citroën:

Wanneer chauffeurs en passagiers instappen in de nieuwe Citroën ë-C4 X en C4 X, kunnen ze rekenen op een uiterst comfortabele, stressvrije en rustgevende ervaring dankzij het Citroën Advanced Comfort-programma, een doordachte en rationele benadering om alle inzittenden een optimaal gevoel van welzijn te bieden. Het omvat alle aspecten van de rijervaring, van rijcomfort om het leven achter het stuur te vergemakkelijken, over reiscomfort om de toegang tot ruimte en opbergruimten te vergemakkelijken, tot bedieningscomfort, dat het gebruik van de technologieën en functies van het voertuig eenvoudig en intuïtief maakt, en niet te vergeten het comfort voor de geest, dat tot doel heeft een kalme en ontspannen sfeer te creëren voor iedereen.

 

De Advanced Comfort-zetels, exclusief voor het Merk, vervolledigen het Advanced Comfort-programma van Citroën in de nieuwe C4 X en ë-C4 X. Ze zijn breed en uitnodigend, voorzien van een speciaal 15 mm versterkt schuim en bieden een unieke combinatie van visueel, posturaal en dynamisch comfort. De inzittenden zullen het gevoel hebben dat zij in een knusse leunstoel zitten, op hun plaats gehouden en geïsoleerd van het lawaai en de onregelmatigheden van de weg. Het schuim met hoge dichtheid in de kern van de zetels zorgt voor een optimaal comfort, vooral op lange trajecten, dat in de loop van de tijd behouden blijft door de gevolgen van het zetten en het verouderen van de zetels te beperken. Een maximaal posturaal comfort is belangrijk, vooral op lange trajecten. Daarom zijn de brede rugleuningen van de zetels vooraan van de New ë-C4 X en C4 X uitgerust met versterkte steun, lendenverstelling en hoogteverstelling, alsook de mogelijkheid tot elektrische verstelling

 

De ruime achterzetels kunnen worden verwarmd, net als de voorzetels, die bovendien zijn uitgerust met een massagefunctie, waardoor het gevoel van welzijn vertienvoudigd wordt. Op sommige uitrustingsniveaus zijn deze zetels voorzien van nieuwe soft-touch Alcantara bekleding, die de perceptie van verfijning en comfort aan boord nog versterkt.

 

PROGRESSIVE HYDRAULIC CUSHIONS®

Onzichtbaar voor de bestuurder en de inzittenden, maar onontbeerlijk voor een comfortabele rit, maakt het innoverende en exclusieve ophangingssysteem van Citroën gebruik van twee hydraulische aanslagen in combinatie met de schokdemper en de veer, in plaats van mechanische aanslagen.

 

Eenvoudig gezegd wordt één van de hydraulische aanslagen gebruikt voor de compressie, de andere voor de decompressie (of rebound), en de vering werkt in twee fasen, afhankelijk van de uitgeoefende spanning. Bij lichte compressie en decompressie regelen de veer en de demper samen de verticale bewegingen zonder de hulp van de hydraulische aanslagen. De aanwezigheid van deze hydraulische aanslagen geeft de Citroën-ingenieurs echter meer vrijheid om de ophanging aan te passen en zo het 'vliegend tapijt'-effect te creëren waar het merk bekend om staat, waardoor de auto de indruk wekt dat hij over de oneffen ondergrond glijdt.

 

Bij grote schokken werken de veer en de demper samen met de hydraulische compressie- en decompressiestops om de beweging geleidelijk af te remmen en schokken aan het eind van de slag te voorkomen. In tegenstelling tot een mechanische aanslag, die energie absorbeert en een deel ervan als schok weer afgeeft, absorbeert de hydraulische aanslag deze energie en voert ze af.

 

DE IDEALE TEMPERATUUR

Een andere belangrijke factor die het comfort van de bestuurder en de inzittenden beïnvloedt, vooral in de ruime New ë-C4 X en New C4 X, is het interieurklimaat.

 

Een uitgebreid airconditioningspakket zorgt voor dit comfort, zelfs in de meest extreme omstandigheden. Het systeem omvat een automatische klimaatregeling met twee zones en twee bedieningsknoppen voor meer gebruiksgemak, alsook verwarmde voor- en achterzetels, een verwarmde voorruit en een verwarmd stuurwiel. Passagiers op de achterbank zullen de luchtstroom ook kunnen regelen via ventilatieopeningen aan de achterzijde van de middenconsole. 

 

LICHT EN RUST

De zorgvuldig geoptimaliseerde lichtsterkte en ambiance maken van elke reis in de ë-C4 X en C4 X een perfecte reis.

 

Binnen ligt de nadruk op het creëren van een rustige en positieve sfeer met warme materialen en een royaal glasoppervlak, waaronder kleinere kwart ramen. De lichtkleurige dakbekleding en interieurstijlbekleding versterken de helderheid en warmte nog meer. Een groot elektrisch panoramisch zonnedak is ook beschikbaar.  Hij is ontworpen om de hoofdruimte achterin te behouden terwijl de cabine in het licht baadt, en is uitgerust met een zonnescherm voor optimale controle.

 

s Nachts is de sfeer in het interieur al even aangenaam en geruststellend, dankzij de sfeervolle LED-verlichting op het digitale instrumentenpaneel, die qua kleur is afgestemd op de witte achtergrondverlichting van de rij- en comfortfuncties aan boord en de interieurverlichting voor en achter.

 

SLIMME OPBERGRUIMTEN IN ELKE HOEK

Om tegemoet te komen aan de verwachtingen van de klanten en de inzittenden van vandaag, heeft Citroën bijzondere aandacht besteed aan een maximale bergruimte buiten de grote kofferruimte. Tot 16 open of gesloten compartimenten kunnen een totaal opbergvolume van 39 liter toevoegen, allemaal ontworpen met het oog op praktisch en gebruiksvriendelijk dagelijks gebruik.

 

De voorpassagiers hebben toegang tot de Smart Pad Support™ van Citroën, een uitschuifbaar systeem dat is ontworpen om plaats te bieden aan een digitale tablet en dat rechtstreeks in het dashboard is geïntegreerd. Stevig, veilig en functioneel, zodat de voorste passagier optimaal van zijn tijd op de weg kan genieten. Daaronder zit een grote uittrekbare lade met een schokdemper. Het heeft een speciaal anti-slip oppervlak waardoor het gemakkelijk en veilig is om persoonlijke kostbaarheden en breekbare voorwerpen op te bergen.  Een groot handschoenenkastje onder de lade opent ook soepel.

 

De hoge, brede middenconsole is ontworpen om maximale opbergruimte te bieden, met een grote ruimte vooraan. De middenconsole is voorzien van een antislip scheidingsklep, waardoor sommige items kunnen worden verborgen en andere bovenop de klep binnen handbereik kunnen worden gehouden. De middenconsole is voorzien van een open draadloos oplaadgedeelte voor smartphones, waarin ook twee USB-aansluitingen zijn ondergebracht, waarvan één een Type C is. Onderaan is een opbergruimte voor de versnellingspook voor diverse kleine voorwerpen. Er is ook een groot centraal opbergvak met een schuifklep, waaronder zich twee bekerhouders bevinden, en een grote opbergruimte onder de voorste verschuifbare middenarmsteun.

 

Achterpassagiers kunnen ontspannen of werken, met toegang tot bekerhouders en opbergruimte in de neerklapbare middenarmsteun van de achterbank voor kleine voorwerpen zoals pennen.

 

04. NEW Ë-C4 X: DE SERENITEIT VAN VOLLEDIG ELEKTRISCH IN EEN UNIEK CONCEPT

Met zijn baanbrekende design is de New ë-C4 X uniek in het mainstream compacte segment. Hij is niet alleen de enige die de elegantie van een fastback, gespierde SUV-geïnspireerde details en de finesse van een vierdeurs combineert, maar ook de enige die dit biedt met de kalmte en sereniteit van een volledig elektrische aandrijving tegen een betaalbare prijs.  Waar u ook naartoe wilt en welke beperkingen u ook opgelegd worden door de emissieregelgeving, met New ë-C4 X kunt u dagelijks volledig elektrisch rijden, zonder enige uitstoot.

 

Veel Europese markten (Oostenrijk, België, Duitsland, Luxemburg, Nederland, de Scandinavische markten, Portugal en het VK) uitsluitend de 100% elektrische ë-C4 X zullen aanbieden, terwijl andere Europese markten en het Midden-Oosten en Afrika zowel de New ë-C4 X als de New C4 X in benzine- of dieseluitvoering zullen aanbieden.

 

Of ze nu rijden of gereden worden, de bijna absolute stilte en de vloeiende beweging zullen een bron van rust zijn voor de inzittenden, dankzij het innovatieve en zachte veersysteem van Citroën, de zachte Advanced Comfort-stoelen, de afwezigheid van motorgeluid en trillingen in het ruime interieur, en de ergonomische en gebruiksvriendelijke interfaces en connected services.

 

ë-Comfort is het engagement van Citroën ten opzichte van zijn klanten om elektrisch rijden zonder CO2-uitstoot aan te bieden, als antwoord op hun ecologische en milieuverwachtingen. Tijdens ritten vertaalt zich dat in een totale afwezigheid van lawaai en rook, en een onmiddellijk beschikbaar koppel voor een energieke en aangename rit zonder trillingen, schokken en schakelbewegingen. Bovendien profiteren klanten van op afstand programmeerbare elektronische diensten voor meer gemoedsrust en lagere onderhoudskosten om de eigendomskosten tot een minimum te beperken.

 

VERMOGEN EN AUTOMOMIE

Met zijn gestroomlijnde, aerodynamische vorm en efficiënte elektrische aandrijflijn zonder emissie biedt de ë-C4 X een actieradius tot 360 km (223 mijl) in de WLTP-cyclus. Het geeft bestuurders ook toegang tot emissiearme verkeerszones in een groeiend aantal steden, die voor conventionele benzine- of dieselvoertuigen verboden terrein zijn.

 

Voor privéverhuurders, taxi's en commerciële chauffeursdiensten die in en rond steden rijden, is de nieuwe ë-C4 X het perfecte antwoord op hun zoektocht naar emissievrije elektrische kracht en een bruikbare actieradius, in een stijlvol, ruim en compact vierdeurs alternatief. De 100 kW elektrische aandrijving is krachtig en energiek in alle rijomstandigheden, met 136 pk en 260 Nm koppel direct beschikbaar, een acceleratie van 0 tot 100 km/u (0-62 mph) in 9,5 seconden in de Sport-modus, en een topsnelheid van 150 km/u (93 mph). De 50 kWh batterij is een Li-ion batterij met een hoog voltage (400 V).

 

Regeneratief remmen stelt de bestuurder in staat de batterij gedeeltelijk op te laden en de actieradius te vergroten door de vertraging van de auto te verhogen zonder het rempedaal in te trappen, waardoor energie wordt teruggewonnen die anders verloren zou gaan. Er zijn drie rijmodi beschikbaar - Eco, Normaal of Sport - die worden geactiveerd met de keuzeschakelaar op de middenconsole. Voor extra gemoedsrust heeft de accu een garantie van acht jaar of 160.000 km bij 70 procent laadcapaciteit.

 

GEMAKKELIJK EN GEOPTIMALISEERD OPLADEN

Het opladen van de ë-C4 X is eenvoudig en kan onderweg, bij openbare oplaadpunten of thuis gebeuren. Voor elk scenario is de oplaadtijd geoptimaliseerd:
 

  • Bij een openbaar laadstation wordt de batterij met een 100 kW gelijkstroom snellader (modus 4) opgeladen aan de hoogste snelheid in het segment, ongeveer 10 km/min (6,2 mijl/min), waarbij 80% van de lading in 30 minuten wordt voltooid.
  • Met een wallbox van 7,4 kW / 32 ampère (modus 3) duurt het opladen 7,5 uur met eenfasestroom, of slechts 5 uur met driefasestroom en de optionele 11 kW-boordlader.
  • Thuis en voor occasionele behoeften kan de batterij worden opgeladen via een standaard stopcontact (modus 2).

 

Om het leven van de gebruikers van elektrische voertuigen te vergemakkelijken, biedt Citroën een "one-stop shop"-oplossing aan voor de installatie van de wallbox thuis.  Het oplaadbeheer is eenvoudig en kan worden voorgeprogrammeerd om te profiteren van elektriciteitsprijzen buiten piekuren. Laadtijden kunnen vooraf worden ingesteld met behulp van de MyCitroën Drive Plus touchscreen interface van de auto of de MyCitroën app.

 

Het inpluggen in de auto kan niet eenvoudiger dankzij de ergonomische oplaadpoort, en de kabel(s) kunnen onder de bagageruimtebodem worden opgeborgen. Een gekleurde indicator op de laadpoort stelt gebruikers in staat om het proces te volgen, dat ook kan worden gevolgd op de MyCitroën-app.

 

INTUÏTIEVE INTERACTIE VOOR TOTALE GEMOEDSRUST

Er bestaat een sterke band tussen de bestuurder en zijn elektrisch voertuig. Daarom heeft Citroën de nodige interactie vereenvoudigd, zodat die in het dagelijkse leven even gemakkelijk, lonend en natuurlijk is als elke andere technologie die thuis wordt gebruikt.

 

Citroën zorgt ervoor dat de klanten van zijn elektrische voertuigen kunnen beschikken over duidelijke en intuïtieve bedieningsinterfaces die gemakkelijk te lezen, te begrijpen en te gebruiken zijn.  De bestuurder beschikt over een speciaal display op het digitale dashboard om de batterijstatus of de actieradius te bekijken, en heeft de keuze uit drie displays: vermogensindicator (elektriciteitsmeter), energiestroom of verbruik van thermisch comfort. De laatste toont het effect van voertuigverwarming en thermisch comfort op het energieverbruik. Via een knop op de middenconsole zijn specifieke pagina's van de touchscreen-interface rechtstreeks toegankelijk voor de bedrijfsstatus van het systeem of de instellingen voor de uitgestelde acculading. Wanneer het voertuig wordt opgeladen, kan het display de resterende tijd tot een volledige lading, de teruggewonnen actieradius of het percentage van de teruggewonnen batterijlading tonen.

 

05. EFFICIËNTE EN MODERNE MOTOREN VOOR NEW C4 X

De New C4 X zal ook worden verkocht op geselecteerde markten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika en internationaal met beproefde, efficiënte en krachtige Citroën-benzinemotoren om tegemoet te komen aan individuele behoeften.

 

Afhankelijk van de markt zijn er tot drie Citroën PureTech 3-cilinder turbobenzinemotor met directe injectie en transmissiecombinaties beschikbaar:
 

  • PureTech 100 Stop & Start Euro 6.4, manuele transmissie 6 versnellingen
  • PureTech 130 Stop & Start Euro 6.4, automatische transmissie EAT8
  • PureTech 130 Euro 6.1, automatische transmissie EAT8 alleen voor het Midden-Oosten en Afrika en de internationale markten.


Op bepaalde markten zal er eveneens een dieselversie beschikbaar zijn:
 

  • BlueHDi 130 Stop & Start Euro 6.4 automatische transmissie EAT8

 

06. GEAVANCEERDE BESTUURDERSASSISTENTIETECHNOLOGIEËN

De New Citroën C4 X en New ë-C4 X, de nieuwe generatie van de C4, de C5 Aircross en de nieuwe C5X, bieden de klanten een echt compleet aanbod van de nieuwste rijassistentie- en veiligheidstechnologieën.

 

Er zijn tot 20 geavanceerde rijhulpsystemen van Citroën beschikbaar om de rijveiligheid te verbeteren en de stress bij bestuurder en passagiers te verminderen. *

 

Citroën heeft volgende technologieën ontwikkeld om de rijveiligheid te verbeteren:

 

  • Active Safety Brake: remt het voertuig automatisch af bij botsingsgevaar door statische of bewegende obstakels zoals voetgangers, fietsers of voertuigen te detecteren en te analyseren, ook 's nachts.
  • Collision Risk Alert en Post Collision Safety Brake: waarschuwen de bestuurder dat de auto vanaf 30 km/h (19 mph) in botsing dreigt te komen met de voorligger. De Post Collision Safety Brake wordt na een aanrijding automatisch geactiveerd om verdere beweging van het voertuig te voorkomen.
  • Highway Driver Assist: Een niveau twee semi-autonome rijhulp, die Adaptive Cruise Control combineert met Stop & Go en Active Lane Departure Warning. De bestuurder kan het rijden gedeeltelijk aan het voertuig delegeren, mits de bestuurder zich op de weg blijft concentreren met de handen aan het stuur (zoals vereist door de huidige wetgeving). De bestuurder kan het handmatig besturen op elk gewenst moment hervatten.
  • Adaptive Cruise Control met Stop & Go: Het systeem past zich aan de snelheid van de voorligger aan door automatisch de eerder door de bestuurder geselecteerde veilige afstand te bewaren. Indien nodig kan het systeem het voertuig ook automatisch tot stilstand brengen en opnieuw starten zonder dat de bestuurder de rem of het gaspedaal hoeft aan te raken.
  • Extra beschikbaar zijn: Blind Spot Monitoring System, Active Lane Departure Warning System, Coffee Break Alert, Driver Attention Alert, Intelligent Beam Headlights, en Extended Traffic Sign Recognition and Recommendation.

 

Alle Citroën-technologieën die het comfort verhogen en de stress verminderen, omvatten:

 

  • Head-up display in kleur: Essentiële rij-informatie (snelheid, navigatie, enz.) wordt in kleur geprojecteerd, in het directe gezichtsveld van de bestuurder, zodat hij zich kan concentreren op de weg voor hem.
  • Achteruitrijcamera met Top Rear vision: Zodra de achteruitversnelling wordt ingeschakeld, toont een camera op het touchscreen een beeld van de achterzijde van de auto, met gekleurde markeringen die de nabijheid van eventuele obstakels markeren. Van bovenaf wordt een 180-gradenbeeld van het gebied achter de auto getoond.
  • 360 Vision: Deze functie wordt automatisch geactiveerd wanneer het voertuig in de achteruitversnelling staat, of handmatig door de bestuurder, en biedt video-assistentie voor alle manoeuvres bij lage snelheid, waarbij een 360-gradenbeeld van de bovenkant van de auto en de omgeving wordt weergegeven. Het beeld wordt bijgewerkt terwijl de auto beweegt.
  • Extra beschikbaar zijn: Proximity Keyless Entry and Start, Park Assist, Hill Start Assist, Static Cornering Light Function, Automatische Elektrische Parkeerrem, Zijdelingse Parkeersensoren, en Trailer Stability Control (niet beschikbaar voor ë-C4X).

 

(* Gedetailleerde specificaties kunnen per markt verschillen - raadpleeg uw nationale PR van Citroën)

Onze website maakt gebruik van cookies.
Zowel wij en onze derde partij partners maken gebruik van cookies. Sommige zijn strikt noodzakelijk om de site te laten functioneren, maar er bestaan ook optionele cookies.

De noodzakelijke en functionele cookies staan altijd aan. Als je op "alle cookies aanvaarden" klikt accepteer je ook de optionele cookies. Je kan zelf kiezen welke cookies je aan wil zetten via "voorkeuren instellen".

Onze website maakt gebruik van cookies.
Wat zijn cookies? Welke cookies gebruiken we en waarom? Lees meer in ons cookiebeleid

Noodzakelijke cookies

Deze cookies zijn nodig om puur technische redenen, voor een normaal bezoek aan de website. Gezien de techn ische noodzaak geldt alleen een informatieverplichting. Deze cookies worden geplaatst zodra je de website bezoekt en staan altijd actief.

Functionele cookies

Cookies die uw bezoek aan onze website vergemakkelijken en aangenamer maken, onder meer door uw surfervaring te personaliseren.

Performantie cookies

Cookies die informatie verzamelen over uw gebruik van onze website met de bedoeling de inhoud van de Website te verbeteren en aan te passen aan de wensen van de Gebruiker.

Third party cookies

Cookies die geplaatst worden door derden die eigen diensten aanbieden via onze website zoals bijvoorbeeld social media, advertenties of videodiensten.