PEUGEOT e-208: 50 jaar elektrisch erfgoed en 25 miljoen PEUGEOT stadsauto's!

Door 100% elektrische mobiliteit te democratiseren, luidt de PEUGEOT e-208 een nieuw tijdperk in voor de stadsauto's van het merk met de leeuw, 50 jaar na de oprichting van deze modellijn. PEUGEOT lanceerde zijn eerste moderne stadswagen, de PEUGEOT 104, in 1972. Sindsdien zijn er niet minder dan 10 generaties en 25 miljoen “mini-leeuwen” op de weg gekomen.

Een stadswagen is niet alleen een wagen voor de stad. Het is ook het model dat vaak toegang geeft tot de auto, tot mobiliteit, tot een vorm van vrijheid. Met de 25 miljoen stadsauto's die in de afgelopen halve eeuw zijn geproduceerd, heeft PEUGEOT verschillende generaties automobilisten de kans gegeven om voor het eerst achter het stuur te kruipen. Met de PEUGEOT e-208 heeft PEUGEOT ook elektrische mobiliteit toegankelijk gemaakt.

 

Tussen de PEUGEOT 104 van 1972 en de PEUGEOT 208 van vandaag, hebben 10 generaties stadsmodellen elkaar opgevolgd in het PEUGEOT gamma. De doelstellingen zijn altijd dezelfde geweest: auto's aanbieden die zoveel mogelijk mensen toegang geven tot comfortabele, veilige, praktische en stijlvolle mobiliteit, en vandaag de dag is deze mobiliteit stiller en schoner dan ooit.

 

De PEUGEOT 104, een veelzijdige maar compacte auto, zette de toon voor deze lijn. Om zo precies mogelijk aan de behoeften van zijn klanten te voldoen, heeft PEUGEOT altijd twee soorten kleine auto's in zijn gamma gehad: pure stadsauto's en veelzijdige stadsauto's...

 

DE 200-SERIE STADSAUTO'S
 

PEUGEOT 205 (1983-1998): een sterk nummer, natuurlijk...
De PEUGEOT 205 brengt PEUGEOT in het moderne tijdperk. Zijn design, zijn prestaties, de verscheidenheid aan versies (benzine, diesel, 3 of 5 deuren, cabriolet, bestelwagen) maken dat hij voor elk wat wils heeft. Hij heeft lange tijd de afmetingen van auto's in het segment bepaald: 3,70 meter! In het midden van de jaren 80 heeft het commerciële succes PEUGEOT uit een kritieke financiële situatie gered en het merk met de leeuw nieuw leven ingeblazen. Zijn GTI-versies (105, 115 en 130 pk) maakten indruk op alle liefhebbers van prestaties. Zijn successen in de rallysport en de rally-raid maken deel uit van de geschiedenis van de autosport.

PEUGEOT 206 (1998-2012): de best verkochte Franse auto aller tijden!
En wat als het echte "sterk nummer" de PEUGEOT 206 was? Met meer dan 8 miljoen verkochte exemplaren is het de best verkochte Franse auto in de geschiedenis van de automobielsector! Zijn gedurfde design en dynamische weggedrag waren een hit. Door twee innoverende modellen in het gamma te combineren, de SW stationcar en de CC coupé-cabriolet, sloeg Peugeot een schot in de roos en brak het records. De PEUGEOT 205 schitterde al in het Wereldkampioenschap Rally (2 titels in 1985 en 1986), maar de PEUGEOT 206 deed het nog beter, met drie opeenvolgende titels van 2000 tot 2003. De PEUGEOT 206 is ook het onderwerp van een legendarische reclamefilm van de Indiase beeldhouwer die met stukjes en beetjes zijn eigen 206 maakt.

PEUGEOT 207 (2006-2014): helemaal volwassen
De lancering van de PEUGEOT 207 was het begin van PEUGEOT's opmars in het segment van de stadsauto's. Met een lengte van 4,03 m - 20 cm langer dan de PEUGEOT 206! - biedt hij meer ruimte. Bovendien zijn de afwerking en het comfort aanzienlijk verbeterd in een gamma dat bijzonder rijk blijft op het vlak van motoren en koetswerkstijlen (estate en coupé-cabriolet blijven behouden).

PEUGEOT 208 I (2012-2020): de invoering van de i-Cockpit

De eerste generatie van de PEUGEOT 208 onderscheidt zich door een terugkeer naar compactere afmetingen - maar met meer ruimte aan boord dan in een PEUGEOT 207! - en door een breuk in het design met de 206/207-lijn. De verschuiving is vooral opvallend binnenin, waar de PEUGEOT 208 het nieuwe i-Cockpit concept inwijdt, gewijd aan rijplezier. En om de liefhebbers van autorijden helemaal tevreden te stellen, is de PEUGEOT 208 GTI de eerste in serie geproduceerde PEUGEOT stadsauto met meer dan 200 pk!

PEUGEOT 208 II (2019-...): gedurfd en elektrisch
 

Met deze tweede generatie van de PEUGEOT 208 luidt PEUGEOT met kracht zijn intrede in de jaren 2020 in. Zijn gedurfde design doet hem opvallen, in de geest van de PEUGEOT 508 en de PEUGEOT 3008, met enkele knipogen naar de PEUGEOT 205 (versiebadges op de achterstijlen, raamdesign). Bovenal markeert deze PEUGEOT 208 de intrede van stadsauto's in het tijdperk van elektrische mobiliteit voor iedereen. Sinds zijn lancering zijn 16% van de PEUGEOT e-208's geproduceerd! Deze nieuwe generatie is ook beschikbaar in benzine- en dieselversies en biedt ook geavanceerde multimediaconnectiviteit. Een winnende act die is beloond met de prestigieuze titel van Auto van het Jaar 2020.

 

DE 100-SERIE STADSAUTO'S

 

PEUGEOT 104 (1972-1988): een grote PEUGEOT in een klein jasje
"Alle 3,58 meter van PEUGEOT!" De reclameslogan van die tijd was eenvoudig en bondig. Voor het eerst bood een kleine vierdeurs sedan comfort, ruimte, veiligheid en prestaties die de topcategorie waardig waren. PEUGEOT bood zelfs een kortere 3-deurs versie aan. Meer dan een stadswagen dus, een PEUGEOT!

PEUGEOT 106 (1991-2003): stedelijk... En ook elektrisch
Met zijn modern design en royale binnenruimte, gecombineerd met een lengte die beduidend korter is dan die van de PEUGEOT 205, waarmee hij enkele jaren heeft moeten concurreren, was de PEUGEOT 106 een groot succes bij stadsbewoners. Met een uitgebreid gamma benzine- en dieselmotoren experimenteerde hij in 1995 zelfs met een elektrische versie, uitgerust met een nikkel-cadmium batterij die 90 km autonomie bood. Een echte prestatie gezien de technologie van die tijd, een kwarteeuw vóór de PEUGEOT e-208!

PEUGEOT 1007 (2004-2009): te vernieuwend?

De PEUGEOT 1007 is een combinatie van innovaties. Ten eerste met zijn twee elektrisch schuifbare zijdeuren, een wereldprimeur. Ten tweede met zijn mini-monospace-architectuur die uitzonderlijke binnenruimte biedt in een kleine verpakking. Ten slotte biedt hij een brede waaier aan aanpassingsmogelijkheden voor het interieur, lang voordat dat in de mode was. Zijn tijd vooruit is echter niet altijd het juiste moment: de PEUGEOT 1007 was niet zo'n succes als gehoopt.

PEUGEOT 107 (2005-2014): klein is mooi

De PEUGEOT 107 is in de eerste plaats een geslaagd ontwerp met oversized koplampen die de voorkant mooi doen uitkomen, en een originele achterklep die bestaat uit een eenvoudige gerookte ruit die de achterkant elegant maakt. De PEUGEOT 107 is ook de kleinste van de PEUGEOT's, die niettemin nog steeds 5 deuren en 4 zitplaatsen heeft. Kortom, alle ingrediënten om er een geslaagde stadsauto van te maken!
 

PEUGEOT 108 (2014-...): volwassenheid
De PEUGEOT 108 lijkt een beetje op een volwassen PEUGEOT 107. Natuurlijk, hij is nauwelijks gegroeid en blijft een plezier om in de stad te rijden. Maar hij is wel opgewaardeerd met een meer verfijnd design, een meer geraffineerde afwerking van het interieur... en zelfs een cabrioletversie. De PEUGEOT 108 is een teken des tijds en heeft de dieselmotor achter zich gelaten.

Deze website maakt gebruik van cookies.

Het gebruik van cookies op garagescheerens.be

Noodzakelijke cookies
Cookies die onontbeerlijk zijn voor uw bezoek aan de Website en het correct gebruik daarvan.

Info over het privacy- en cookiebeleid van Garage Scheerens.
 

Bijkomende cookies:

Functionele cookies

Cookies die uw bezoek aan de Website vergemakkelijken en aangenamer maken, onder meer door uw surfervaring te personaliseren.

Performantie cookies

Cookies die informatie verzamelen over uw gebruik van de Website met de bedoeling de inhoud van de Website te verbeteren en aan te passen aan de wensen van de Gebruiker.

Third party cookies

Cookies die geplaatst worden door derden die eigen diensten aanbieden via de Website zoals bijvoorbeeld social media, advertenties of videodiensten.