Welke brandstof past het best bij jouw nieuwe wagen?

De keuze van een aandrijfvorm is afhankelijk van een aantal factoren. Het aantal kilometers dat je per jaar rijdt is van belang, maar minstens even belangrijk zijn de soort trajecten die je aflegt, het type wagen dat je koopt en waarvoor je de wagen gebruikt.

Benzine

De benzinemotor wint de laatste jaren terug aan populariteit en is een uitstekende keuze voor mensen die korte afstanden rijden en dus ook niet veel kilometers doen op jaarbasis. Een benzinemotor komt ook sneller op bedrijfstemperatuur dan een dieselmotor, wat ideaal is als je korte ritjes doet. Keerzijde van de medaille is dat een benzinewagen meer verbruikt dan de dieselversie van hetzelfde model.

 

Diesel

Een wagen met dieselmotor is ideaal voor mensen die veel kilometers afleggen en vaak langere afstanden afleggen. Een dieselmotor verbruikt minder dan een benzinemotor, maar aan de pomp is diesel tegenwoordig even duur of duurder dan benzine. Wanneer hij op bedrijfstemperatuur is en je aan constante snelheid rijdt, is een dieselmotor het meest efficiënt. Een dieselmotor moet ook af en toe ‘regenereren’ zodat de roetfilter niet verstopt raakt. Hiervoor is het goed om met een dieselwagen regelmatig een lange afstand te doen met de motor op bedrijfstemperatuur. Een wagen met dieselmotor is dus nog altijd ideaal voor wie veel snelwegkilometers doet. Daarnaast is het trekvermogen van een dieselmotor groter. Wie veel en/of zware ladingen moet trekken, koopt dus ook best een diesel.

 

Hybride

Een hybride combineert een verbrandingsmotor met een elektromotor. Citroën, DS en Peugeot hanteren het systeem van plug-in hybride. Dit wil zeggen dat je de elektromotor zelf moet opladen door de wagen ‘aan de stekker te leggen’. Een hybride is zeer interessant als je zoveel mogelijk elektrisch rijdt, toch zeker voor de ‘gewone’ dagelijkse verplaatsingen (denk bv. aan woon-werk verplaatsingen). Het is absoluut aan te raden om de wagen altijd op te laden als je de kans krijgt. Elektrisch rijden is ondanks de hoge energieprijzen nog altijd goedkoper dan dezelfde afstand afleggen op benzine of diesel. We rekenen het graag voor je uit!
 

Het elektrische rijbereik van onze plug-in hybrides ligt rond de 55 à 60 km (afhankelijk van model en onder ideale omstandigheden). Sta dus eens stil bij het soort afstanden die je op een ‘gewone’ dag aflegt en waar je kan laden en je zal zien dat een hybride misschien wel meer geschikt is dan gedacht.
 

Wil je toch een grote afstand afleggen? Geen probleem, want de benzinemotor neemt over als de batterij leeg is. Voor de particuliere klant is een hybride gunstiger op vlak van BIV en rijtaks, maar ook voor bedrijven is er nog altijd een fiscaal voordeel.

 

Elektrisch

Een zuiver elektrische wagen is een zeer goed, comfortabel en milieuvriendelijk alternatief voor de klassieke verbrandingsmotor. De motor maakt geen lawaai en produceert geen trillingen. Als je dagelijks maximaal 250 km aflegt en de wagen dagelijks kan bijladen, zal je zeker overal geraken waar je wil.
 

Het excuus dat je niet op reis kan maken met een elektrische auto, gaat volgens op niet op. Ook een verre rit met een elektrische wagen is mogelijk, het vergt alleen wat meer planning. Anders dan als je je wagen voltankt, moet je niet bij je wagen blijven als hij oplaadt. Jij kan even uitrusten, iets drinken/eten, … terwijl de wagen oplaadt. Zeker aan een publieke snellaadpaal zal je niet zo lang moeten wachten. Wist je trouwens dat de eerste 80% veel sneller gaan dan de laatste 20%? Als je onderweg je wagen telkens maar voor 80% oplaadt, zal je snel terug op weg zijn. We zijn ervan overtuigd dat je hierdoor niet langer onderweg zal zijn dan met een klassieke verbrandingsmotor!
 

Hoewel de aankoopprijs van een elektrische wagen nog hoger ligt dan van een ‘gewone’ wagen met benzine- of dieselmotor, liggen de gebruikskosten lager. Elektrisch rijden kost per 100 km minder dan diezelfde afstand op benzine of diesel afleggen. Daarnaast liggen de onderhoudskosten ook veel lager omdat een elektromotor minder bewegende delen heeft die kunnen verslijten.
 

Ook een elektrische wagen is gunstig op vlak van BIV en rijtaks. In de toekomst zullen zelfs enkel nog de 100% elektrische wagens fiscaal aftrekbaar zijn voor bedrijven.

Onze website maakt gebruik van cookies.
Zowel wij en onze derde partij partners maken gebruik van cookies. Sommige zijn strikt noodzakelijk om de site te laten functioneren, maar er bestaan ook optionele cookies.

De noodzakelijke en functionele cookies staan altijd aan. Als je op "alle cookies aanvaarden" klikt accepteer je ook de optionele cookies. Je kan zelf kiezen welke cookies je aan wil zetten via "voorkeuren instellen".

Onze website maakt gebruik van cookies.
Wat zijn cookies? Welke cookies gebruiken we en waarom? Lees meer in ons cookiebeleid

Noodzakelijke cookies

Deze cookies zijn nodig om puur technische redenen, voor een normaal bezoek aan de website. Gezien de techn ische noodzaak geldt alleen een informatieverplichting. Deze cookies worden geplaatst zodra je de website bezoekt en staan altijd actief.

Functionele cookies

Cookies die uw bezoek aan onze website vergemakkelijken en aangenamer maken, onder meer door uw surfervaring te personaliseren.

Performantie cookies

Cookies die informatie verzamelen over uw gebruik van onze website met de bedoeling de inhoud van de Website te verbeteren en aan te passen aan de wensen van de Gebruiker.

Third party cookies

Cookies die geplaatst worden door derden die eigen diensten aanbieden via onze website zoals bijvoorbeeld social media, advertenties of videodiensten.